Hata oluştu. Lütfen tekrar deneyiniz.
X
Sepet
Sepetinizde ürün bulunmamaktadır.
EN TR
TR
EN
Kombi Kazan Isı Pompası Güneş Kolektörü Brülör Radyatör Isı Gideri Paylaşım Sistemi Yardımcı Ürünler
Bireysel Soğutma Merkezi Soğutma
Dalgıç Pompa Santrifüj Pompa Dalgıç Pompa Motorları Hidrofor Sirkülasyon Pompası
Bina Yönetim Sistemleri Enerji Verimliliği Danışmanlık Hizmetleri Isı Paylaşım Hizmetleri Satış Sonrası Hizmetleri
Yetkili Satıcılar Yetkili Servisler Tüketici Destek E-Ticaret Destek
Genel Bakış Faaliyetler Referanslar İnsan Kaynakları Yatırımcı İlişkileri Medya Kişisel Verilerin Korunması
ANASAYFA
Isıtma
Soğutma
Su Basınçlandırma
Mühendislik Hizmetleri
Destek
Kurumsal
İletişim

ÖNDER ŞAHİN CNNTÜRK’TE: “2007’NİN DAHA İYİ GEÇECEĞİNİ TAHMİN EDİYORUZ”

CNNTürk- Alarko Carrier Genel Müdürü Önder Şahin’i konuk ediyoruz. 2006 nasıl geçti, değerlendirebilir misiniz?
ÖŞ- 2006, 2005’e benzer bir seyir izledi. Biz yine, sağlıklı bir büyüme sağladık. 2005’i aşağı yukarı 225 milyon YTL’lik satışla kapatmıştık, 2006’yı da 250 milyon YTL’ye yakın bir satışla kapattık. Karlılık da benzer bir trend izledi. Biliyorsunuz, 3-4 senedir Türkiye’de olağan hale gelen bir durum var. Azalan bir ivmeyle de olsa enflasyon yukarı doğru giderken -ki bu maliyetleri bir şekilde yukarı kaldırırken- döviz kurları da satış fiyatları üzerinde baskı yapıyor. Bu hala devam ediyor. Marjların daralmasına karşılık, verimlilik artışı sayesinde biz 2005’te olduğu gibi 2006’da da satışta büyürken, karlılığı da muhafaza etmeyi başardık. İyi geçtiği söylenebilir.

CNNTürk- 2007 de bu kadar iyi geçecek mi?
ÖŞ- 2007’de belki biraz daha da iyi geçebilir diye düşünüyoruz. Çünkü, artık hepimizin az önce söylediğim koşullara antremanlılığımız arttı. Daha az sayıda insanla veya aynı sayıda insanla çok daha fazla iş yapmanın yöntemlerini geliştirmeyi öğrendik, çok çalışmayı öğrendik. Çünkü iç pazardaki şartlar, bizi ihracata yönlendirdi. Biz aşağı yukarı son 7-8 senede ihracatımızı 8-9 kat arttırdık. Yani 30 milyon dolarlara yaklaşan bir ihracatımız oldu ve bu ihracattan da düşük kur nedeniyle istenilen faydayı sağlayamayınca veya marjlar fevkalade azalınca, daha büyük satışlar yapmak üzere gayretleniyoruz. Daha iyi geçeceğini tahmin ediyoruz.

CNNTürk- 2006 bilançosunda hala yurtdışı satışlar, yurtiçinin neredeyse 8’de 1’i gibi.
ÖŞ- Doğrudur. Çünkü biz aşağı yukarı, dediğim gibi 8 sene önce hemen hemen büyük çapta iç pazara çalışan bir şirkettik. Yani o zaman 120 milyon dolar civarında iş yapardık, ihracatımız 2-3 milyon dolarlardaydı. Bundan sonra, bu ortaklığın getirdiği avantajı da kullanarak, biraz da Gümrük Birliği’nin Türk sanayicisini zorladığı şartların da etkisiyle, dünyayla rekabet edecek ürünlere doğru yönelerek, çeşitlendirme şeklinde, 3 milyon dolarlardan 30 milyon dolarlara geldik. Zaten bundan daha hızlı bir büyüme de çok sağlıklı olmaz diye düşünüyoruz.

CNNTürk- Yeni pazarlar var mı?
ÖŞ- Biliyorsunuz, 2 büyük ortağız. Birisi Alarko, diğeri Carrier. 174 ülkede Carrier şirketi var. Dolayısıyla biz bütün dünyadaki pazarlara erişme hakkına sahibiz. Daha önce de ifade etmiştim, biz mesela, Çin’e klima ihraç ediyoruz. Çünkü, Çin Carrier şirketi, bizim yaptığımız klimaları bizden alarak orada satıyor.

CNNTürk- Onlar üretmiyor mu? Yoksa biz daha mı ucuza satıyoruz?
ÖŞ- Bu tür klimaları onlar üretmiyor. Yani, klima tek tip ürün değil, bir yelpaze. Biz bunların bazılarında daha rekabetçiyiz. Özellikle merkezi klimalarda. Rooftop denilen ara tip klimaların Avrupa’daki tek üreticisi de biziz. İspanya’dan İngiltere’ye, Güney Afrika’dan Çin’e kadar her tarafa bunları satıyoruz. Dolayısıyla biz yeni pazarlar aramak yerine, yeni Carrier şirketlerini, bizim ürünlerimizi satmaya ikna etmeye çalışıyoruz. Bu gelişme böyle sürecek diye tahmin ediyorum.

CNNTürk- Radyatör pazarında da varsınız. Bu pazarda yeni ürün var mı?
ÖŞ- Biz esasında kendi çalışma alanımızı “iklimlendirme” diye tarif ediyoruz; yavaş yavaş “klima” lafından, “iklimlendirme”ye geçmek istiyoruz. Biliyorsunuz, iklimlendirme demek, özellikle mekan iklimlendirmesi; insanların kendini iyi hissedeceği iç mekan atmosferini onlara yaratacak cihazlar anlamına geliyor. Bu, iki yönde birden olabiliyor. Yani, havaların çok sıcak olduğu ve çok rutubetli olduğu zamanlarda, ısıyı azaltıcı ve rutubeti alıcı cihazlar; tam tersi soğuk olduğu zaman da, insanı ısıtacak ortamları sağlayacak ısıtma cihazları. Dolayısıyla biz her ikisini de yapıyoruz. Kombiler, brülörler, kazanlar, radyatörler de yapıyoruz mekanları ısıtmak için. Fakat öte yandan, mekanları serinletmek için klima cihazları da yapıyoruz. Dolayısıyla, radyatör, ısıtma cihazları gamından bir tanesi. Önemli de bir kalem tabii Türkiye için.

CNNTürk- 2007 yılı için hangisinde daha hızlı büyüme görüyorsunuz?
ÖŞ- Kombiler aslında 2006-2007’de beklenilen derecede iyi gitmedi. Bu sene kış neredeyse hemen hemen hiç olmadı, doğalgazın yaygınlaşması fazla olmadı. Dolayısıyla kombi, artmakla beraber, klimalarla aynı hızla artmadı. Öyle zannediyorum ki bu yaz, serinletme cihazı dediğimiz klimayı biraz daha öne çıkaracaktır.

CNNTürk- İklim değişiklikleri ve küresel ısınmadan bahsederken ilk suçlu diye işaret ettiğimiz klimalar oluyor.
ÖŞ- Öyle bir yanlış kanı var nedense.

CNNTürk- Doğruluk payı nedir?
ÖŞ- Biliyorsunuz klimalar soğutucu akışkan olarak hidroflorokarbonlu gazlar kullanmaktaydılar ki bu bunlar hakikaten atmosfere zararlı gazlardır. Ama ilk kontrol altına alınan, ilk disipline edilen sektörlerden biri klima sektörüdür. Aşağı yukarı bundan 20 küsur yıl önce başladı. Önce Freon 10-11’ler kaldırıldı sonra Freon10-12’ler ve şimdi çevre dostu gazlarla üretiliyor. Dikkat ederseniz aldığınız klimaların üzerinde ya 134A yazar, ya 410A yazar. Bunlar hep çevre dostu ve katiyen çevreye zarar vermeyen akışkanlardır. Fakat akılda bir kere öyle kaldığı için iz bırakıyor ve yanlış çağrışım oluyor. Halbuki klimalar son derece çevre dostudur. Ayrıca giderek gelişen teknolojiyle daha verimli hale gelmektedir. Dolayısıyla az enerji tüketen, ufalan boyutları ve ufalan fiyatlarıyla da insanların yaşamının kaçınılmaz bir ihtiyacı.

CNNTürk- Bir süre sonra her evde mecburen olacak mı?
ÖŞ- Her evde değil ama her mekanda olmak mecburiyetinde. Çünkü artık bu bir lüks değil. İnsanların vücudunun ihtiyaç duyduğu belli bir ısı, belli bir rutubetteki temiz hava bulunan mekanları sağlamak artık lüks değil, yaşamın koşulu.

CNNTürk- Pazarda ne durumdasınız? Rekabet, ürün bazında mı fiyat bazında mı?
ÖŞ- Klimada ayrı bir rekabet var, ısıtmada ayrı bir rekabet. Biz pazarda her iki sektörde de %11 civarında bir paya sahibiz ve kanımca bu çok iyi bir ortalamadır. Mesela biz merkezi klima pazarında %20’nin üzerinde pazar payına sahibiz. Bireysel klimada ise onun biraz daha altında pazar payına sahibiz. Çünkü bu sektörde rekabet eden 150 civarında firma var. Bu rekabetin arasında %10’un sağlıklı ve iyi bir konum olduğunu düşünüyoruz. Isıtmada da öyle.

CNNTürk- Bu sene için büyüme, merkezi klimada mı, bireysel klimada mı olacak?
ÖŞ- Bireyselde geçtiğimiz 10 yılda büyüme trendi, merkeziden daha fazla. Ama unutmayalım ki Türkiye’de önümüzdeki 5 yıl içinde yapılacak alışveriş merkezinin 150’den fazla olacağı söyleniyor. Bunların hepsi merkezi olmak zorunda. İş merkezleri, büyük oteller, alışveriş merkezleri... Birbirinden çok büyük farkları olmayacaktır ama bireyselde farkındalığın artık sahip olma arzusuna dönüştüğü bir dönemi yaşıyoruz.

CNNTürk- Ar-Ge’de ne durumdasınız? Yeni yatırımlar, yeni ürünler? Farklı birşey var mı?
ÖŞ- Ar-Ge tabii ki kaçınılmaz bir konu. Rekabetin olmazsa olmazı. Siz birşey yapıyorsunuz, bir süre sonra birisi o çizgiye geliyor. Bir adım öne geçmek için mutlaka birşeyler araştırıp hep bir adım öne geçmeniz lazım. Bu, sanayiciliğin kaçınılmaz ögelerinden biri, eğer uluslararası bir oyuncu olacaksanız. Biz bu yıl bir klima test laboratuvarı kuracağız. Çünkü birşeyi geliştirmek için yarattığınız tipleri test edip istediğiniz değerlere ulaşıp ulaşmadığınızı görüyorsunuz. Özelllikle ihracatta çok iddialı olduğumuz rooftopların gelişimini sağlamak için bir laboratuvar yatırımı yapacağız. Onun dışında her sene, nereden baksanız 2 milyon doların üstünde yatırımımız vardır zaten. Yenileme yatırımları, yeni modeller, yeni kalıplar... Ama bu kulvarda yepyeni bir yere sıçrayacak değiliz. Bu kulvarın içinde geliştirmelere dönük yatırımlarımız olacak.

CNNTürk- Çok teşekkür ederiz.
ÖŞ- Ben teşekkür ederim.

Tümünü Temizle
Karşılaştır