Hata oluştu. Lütfen tekrar deneyiniz.
X
Sepet
Sepetinizde ürün bulunmamaktadır.
EN TR
TR
EN
Kombi Kazan Isı Pompası Güneş Kolektörü Brülör Radyatör Isı Gideri Paylaşım Sistemi Yardımcı Ürünler
Bireysel Soğutma Merkezi Soğutma
Dalgıç Pompa Santrifüj Pompa Dalgıç Pompa Motorları Hidrofor Sirkülasyon Pompası
Bina Yönetim Sistemleri Enerji Verimliliği Danışmanlık Hizmetleri Isı Paylaşım Hizmetleri Satış Sonrası Hizmetleri
Yetkili Satıcılar Yetkili Servisler Tüketici Destek E-Ticaret Destek
Genel Bakış Faaliyetler Referanslar İnsan Kaynakları Yatırımcı İlişkileri Medya Kişisel Verilerin Korunması
ANASAYFA
Isıtma
Soğutma
Su Basınçlandırma
Mühendislik Hizmetleri
Destek
Kurumsal
İletişim

En Büyük Sıkıntımız; Konuya Çok Fazla Hâkim Olunmadan Bize İletilen Teklif İstekleri

Mekanik tesisat müteahhitliği konusunu ele alırken mekanik taahhüt firmalarımızın yetkilileri ile ürün sağlayanlarla ilgili de konuştuk. Dolayısıyla bir söz hakkı doğmuş oldu. Alarko Carrier Genel Müdür Yardımcısı İsmet Gencer ve Alarko Sistem Satışlar Şefi Evren Burcu Çakır’la bu kez tersten bakarak “Üretici ve ürün sağlayıcı olarak bizim açımızdan ideal bir mekanik tesisat müteahhiti nasıl olmalıdır” sorusunun cevabını konuştuk.

Mekanik taahhüt firmaları ile ne gibi problemler yaşıyorsunuz?

İsmet Gencer: İsterseniz öncelikle bizim mekanik taahhüt firmalarıyla olan diyaloğumuzun aşamalarından bahsedeyim, daha sonra sözü Evren Hanım’a bırakayım.

Mekanik taahhüt firmalarıyla olan diyaloğumuza baktığımızda 3 aşama görüyoruz; birincisi, bizim mekanik müteahhitlerle ilk görüşme aşamamız ya da temas aşamamız. İlk temas teklif sırasında olur. Müteahhit hazırlandığı ihale için bizden teklif ister. İkinci aşama; teklifin siparişe dönüştüğü aşamadır. Üçüncü aşama ise; sistemin uygulama ve teslim etme aşamasıdır. Yani montaj, işletmeye alma, test ayar dengeleme aşamasında olan ilişkilerimizdir. İsterseniz sürekli bu işlerle uğraşan ve bu işlerin tüm aşamalarında yer alan Evren Hanım ile başlayalım.

Evren Burcu Çakır: Mekanik müteahhitler de biz üreticiler gibi teklif hazırlıyorlar. Bir çok üretici firmadan teklif topluyorlar ve hazırlıyorlar. Vakit sıkıntısından dolayı teklif istekleri çok incelenmeden bize geliyor. Bizim eksiksiz teklif hazırlayabilmemiz için teklif aşamasıda bize gelecek olan keşif listesinin tam olması ve şartnamesinin gönderilmesi gerekmektedir. Mekanik taahhüt firmalarının keşif listesindeki cihazlarla ilgili genel bir bilgiye sahip olmaları ve seçimi ve fiyatı etkileyecek olan bilgilerin bize verilmesi gerekiyor. İsteklerin tam olarak belirtilmediği teklif isteği bizim doğru bir fiyat veremememize neden olabilir. Piyasada birçok üretici marka var. Firmalar bizden aldıkları teklifleri kullanmayıp, düşük fiyatlı markaları seçmek zorunda kalabiliyorlar.

Yani sizin fiyat aralığınızı öğrenmek için de teklif istemiş olabiliyorlar mı?

İsmet Gencer: Bazen oluyor, ama o şekilde bir kötü niyet bizim mekanik müteahhitlerimizde yoktur.

Evren Burcu Çakır: Bunu anlamak için tekliflerin teknik anlamda doğru olup olmadıkları da kıyaslanabilir.

Normal şartlarda teknik özellikleri belirlenmiş, isteğin bütün şartlarına hâkim olunmuş, dolayısıyla bir elemeye tabi tutularak firmalardan istenilmesi lazım. Yani sizin ürün aralığınızı bilmesi, güç olarak, kapasite olarak aralığınızı bilip ona göre eleme yaparak teklif sunması gerekiyor. Doğru anlamış mıyım?

İsmet Gencer: Ben Evren Hanım’dan biliyorum; diyelim ki 10 mekanik yükleniciden teklif talebi geliyor ve 10’u da şartname gönderiyorlar. Evren Hanım’ı sevindiren teklif isteği hangisidir? Şartnameyi okumadan olduğu gibi aktaran yükleniciler değildir ve yukarıdaki sayının 7’si böyledir. Diğer üçü yada biri ideal mekanik yüklenici tanımına girendir. İhale şartnamesi dikkatle gözden geçirilir, tüm eksik ve yetersiz bilgiler tamamlanır ve özellikle kendi formatında teklif isteği gönderilir. Gelen doğru ve eksiksiz bilgilerle teklif hızla ve doğru bir şekilde hazırlanıp -ne yazik ki- emek harcamayan müteahhite de gönderilir. Rekabet açısından baktığımız zaman ideal yüklenicinin takdir dışında bir kazancı olmuyor hatta bir nevi haksızlığa uğruyor. İhaleyi değerlendirenler büyük olasılıkla bunu da hiç değerlendirmiyor.

Evren Burcu Çakır: Aynı keşif özetine A markası 100 lira teklif ederken B markası 50 lira teklif edebilir. Bu sadece marka pahalılıyla ilgili olmayabilir. Fiyatımızın artmasına neden olabilecek bir çok özellik var. Teknik parametreleri ve şartnamesi tam olan bir projeler sayesinde herkesin aynı teklifi vermesi sağlanabilir.

İsmet Gencer: Bazen eksik ve yetersiz bir şartname geliyor. Biz “şunlar eklenmeli, şunlar çıkarılmalı ya da kapasite yetersiz” şeklinde yorumlar yapıyoruz. Ancak yine de genellikle şartnameye uygun bir fiyat veriyoruz ki, yüksek bir fiyat ortaya çıkmasın ve daha baştan değerlendirme dışı kalmayalım. Bu mekanik müteahhit tarafından da farkediliyor. Açıkça söylemek gerekirse ne yüklenici ne de tedarikçi şartname üzerinde ek bir zaman harcamamalı. İhale dokümanları, üzerinde yorum yapılmayacak mükemmeliyette olmalıdır. Yatırımın tüm süreçlerinde yer alanlar işini ne kadar iyi yaparsa ortaya çıkarılan eser de o kadar iyi olur. Bana göre en önemli görev yatırımcınındır. Yatırımcı, yatırımını korumak, koyduğu paranın karşılığını almak istiyor. Dolaysıyla da güncel bir sisteme sahip olmak istiyor. Buna ulaşmak için ise doğru tasarımcıyı seçmesi, uzmanlık alanları belli olan danışmanlarla çalışması, yine en uygun mekanik yüklenici ve tedarikçileri seçmesiyle olur. İşin büyüklüğüne göre, kendi bünyesinde kuracağı deneyimli bir kadro ya da deneyimli bir proje yönetim şirketi ile işe başlamalıdır. Bu maliyete katlanmadığı ya da gerektiğine destek vermediği zaman bizde ister istemez işin her aşamasında sorunlarla karşılaşıyoruz. Bana göre yatırımcı da öngördüğü amacına ulaşamıyor. Tasarımcıya ayrıntılı bir şartname ve proje yaptırmadığı için doğru dürüst bir bedel de ödemiyor. Hemen ihaleye girip işi yapmak için tasarımcıyı zorluyor. Bu yüzden şartname ve tasarım yeterince iyi olmuyor. Böyle olduğunda da bu mekanik müteahhite yansıyor. İdeal mekanik müteahhitler bunu bize yansıtmadan kendileri düzeltiyorlar. Uygulamada da benzer düzeltmelerle ancak yatırımcının kısmen yapması gerekenleri yaparak yine de olumlu sonuçlar elde ediliyor. Doğaldır ki bunun da bir maliyeti var.

İkinci aşamada ne gibi sıkıntılar oluşuyor?

Evren Burcu Çakır: Mekanik müteahhitler malzemeleri kendileri alıyorlarsa ucuz markları tercih edip karlarını artırma yönüne gidiyorlar. Bu durumda kaliteden veya verimlilikten çok fazla bahsedemiyorsunuz.

Mekanik müteahhitler her zaman malzemeleri satın alan taraf olmuyor, bazen yatırımcı da satın alabiliyor. Bu durumda bizim için mekanik müteahhit firmaları, doğru özellikteki cihazların sipariş açılmasını sağlayan ve doğru cihaz montajı yapması gereken bir konuma geçiyor.

İsmet Gencer: İstenen özellikleri sağlayan markalar içerisinde herkes kesinlikle kâr düşüncesiyle hareket ediyor. Bu yüzden müşterisinin kabul ettiği herhangi bir markayı daha ekonomik koşullar sağlıyorsa mekanik yüklenici alır, bu da doğaldır. Bunun, bizim ideal mekanik müteahhit kavramıyla alakası yoktur. Neticede bu ticari bir iştir, o da ticari çıkarlarına ve kaygılarına göre hareket eder, buna bir itirazımız olamaz. Yatırımcı bu konuya karar verip daha iyisini istemeli ve bunun bedelini de ödemelidir.

Evren Burcu Çakır: Fakat siparişi veren son kullanıcı da olsa mekanik müteahhit de olsa sipariş aşaması çok önemli bir aşamadır. Bu aşamada çok detaya inilmesi ve sipariş açılabilmesi için doğru bilgilerin size iletilmesi gerekmektedir. En küçük ayrıntı bile yalnış cihaz göndereminize neden olabilir. Zamanlamanın da çok iyi yapılması gerekmektedir.

İsmet Gencer: Neticede sorunlar, yatırımcının iyi bir planlama yapmamasından kaynaklanıyor. Planlanma yapılmayınca da yatırımcının müteahhit üzerinde baskısı oluyor. Malların siparişini hızlı vermesini ya da işi hızlı bitirmesini istemek gibi. Oluşan bu baskı nedeniyle işi iyi irdelemeden siparişleri erken verme durumu söz konusu oluyor. Yönleri doğru tespit edilemediği için, gelen siparişlerde istenilen malın kapasitesinde hata oluyor. Siparişlerin en ince detayına kadar doğru yapılmış olması lazım. Neden? Çünkü üretime aktarıyorsunuz, üretim ona göre planlamasını yapıyor ya da bir yerden ithal ediyor, bunun üzerine o siparişi geçiyorsunuz. Bir ay sonra bizim kapasiteler değişti, şunların kapasitesini de değiştirin diyebiliyorlar. Bu bizi hem iş olarak hem maddi olarak çok rahatsız ediyor. Tabi bir kısmını onlardan alabiliyoruz ama alamadığımız zamanlarda oluyor. Bu yüzden iyi bir planlama yapılmalı. Bazen işi almak için, olmayacak teslim süreleri verilerek iş alınıyor, fakat işler bu süre içerisinde gerçekleştirilemiyor. Bu da işin başarısız olmasına sebep oluyor ve herkes kaybediyor.

Sanırım tüm inşaat sektöründe herşeyi A’dan Z’ye planlayan “inşaat planlaması” diye bir bölümün açılması gerekiyor.

İsmet Gencer: Bunu yapanlar var tabi ama biz bütün mekanik müteahhitlerinin bu şekilde davranması gerektiğini düşünerek bunları söylüyoruz. İdeal mekanik müteahhitinin bir ürün sağlayıcısıyla nasıl bir ilişki içerisinde olması gerektiğini anlatıyoruz. Evren Hanım’ın da dediği gibi bu işi yapan arkadaşlarımızın en çok rahatsız olduğu husus, doğru bir sipariş açmamaları ve daha sonra yapılan değişiklikler.

Evren Burcu Çakır: İsmet Bey’in de dediği gibi, siparişi üretime aktardıktan çok zaman sonra bile revizyon gelebiliyor. Sattığımız ürünler bir çok paçadan oluşuyor ve bunlardan çoğu yurt dışından getiriliyor. Bu durum bizi zaman ve maliyet anlamında sıkıntıya sokuyor.

Mekanik müteahhitler -ürün kısmında- direk nihai tüketiciye ürün satılmasından şikâyetçiler. Çünkü kendi kâr marjlarının düştüğünü düşünüyorlar. Bu konudaki yorumlarınızı da almak isterim.

İsmet Gencer: Bu konuda haklılar ama bu konuyu çözebilecek bir mekanizma yok. Son kullanıcı ben alacağım diyor, sen de mekanik müteahhite bu durumu söylüyorsun. Rekabet yasası nedeniyle birisi senden bir mal satın almak istiyorsa “sana veremem, mekanik müteahhit alacak” demek mümkün değil. Dolayısıyla en azından bu konuda mekanik müteahhiti bilgilendiririz, onun da görüşünü alırız.

Mekanik müteahhitin de yatırımcıya, “Uygulamayı bana yaptırdığına göre ben bu uygulamayı yaparken bu ürünlerin de garantisini sana veriyorum. Cihazları da benim almam gerekir” demeleri ve ikna etmeleri lazım. Ürün garantisini biz veriyoruz ama uygulamacı da tüm sistemin garantisini veriyor. Bu Batı’da da böyle uygulanıyor. Birinci sorumlu genellikle uygulayıcı oluyor. Bu yüzden yatırımcı gelip fan coili, klima santralini ya da soğutma grubunu üreticiden almaz, direkt olarak müteahhitten alır. Böylelikle bu sorumluluğu da müteahhite yıkar. Kullandığı bir ürünle ilgili sorun çıktığı zaman müteahhit, hem aldığı ürüne kefil oluyor hem de herşeyden kendisi sorumlu oluyor. Ama iş bizim ülkemizde bu şekilde ilerlemiyor. İdeal olanın bu olmasına karşın birçok kişi müteahhitin %10-15’lik kârına göz dikiyor. Böyle bir durumda müteahhit, “sen ürünleri al ama ürünle ilgili yaşayacağın sorunlardan ben sorumlu değilim” de diyemiyor. Başlarına bu tip olaylar geliyor ki bunlar olmaması gereken şeyler.

Yatırımcı pazarlığını yapar, kavgasını eder ama müteahhit de devrede olmalıdır. Müteahhit de taşın altına elini koyacak hale getirmeli ve karşılığını vermelidir. Bana göre yatırımcı uygulamada müteahhiti sorumlu tutacak ve müteahhitle kavga edecek.

Şartnameyi didik didik inceleyen bir müteahhitin uygun kalitede mühendis çalıştırması ve gerekli sayıda mühendis istihdam etmesi lazım. Ondan sonraki uygulamada başarılı olmak için de uygun nitelikteki iş ortaklarıyla çalışması lazım. Doğru siparişi veren, uygulama sırasında da uygulayıcıların nitelikli, çok iyi proje okuyan insanlar olması lazım. Çünkü bazı yatırımcılar tasarımcıya doğru dürüst para ödemiyor ve tasarım eksik kalıyor. Müteahhit bu eksik tasarımı uygulamaya geçirdiği zaman, tamamlanmamış proje üzerinde bir o kadar da kendisi çalışmak zorunda kalıyor. Bu da aslında müteahhite binmiş bir yüktür. Ama bazı müteahhitler bunu çok iyi yapıyor ve böyle bir ekibi içinde bulunduruyor. Bu ciddi bir maliyet gerektirdiği için bazıları da bulundurmuyor.

Olması gereken; tasarımcıya gerekli paranın verilmesi, daha detaylı, daha güzel proje yapılması ve aynı zamanda tasarımcının da taşın altına elini koyması. Kontrol işinin yatırımcı tarafından kesinlikle tasarımcıya verilmesi gerekiyor. Bunlar yapılmadığı zaman daha kalitesiz binalar ortaya çıkıyor.

Üçüncü aşama; montaj, işletmeye alma, test ayar dengeleme...

İsmet Gencer: İdeal müteahhit, montaj ve işletmeye alma sırasında kullanım kılavuzlarının, sistemlerinin, elektriksel devrelerinin üzerinde ince ince çalışıyor. Biz genellikle sorun çıkmaması için montaj gözetimi veririz. İdeal müteahhitler o montaj gözetimine ihtiyaç duymazlar, genellikle kendileri yaparlar. Diğer müteahhitler böyle bir olanakları olmasına rağmen işi de yeterince iyi bilmezler ama bunu talep de etmez. Aslında bu hizmet bizim genellikle bedelsiz verdiğimiz bir hizmettir. Çünkü iş işletmeye alma aşamasına geldiği zaman düzeltme zorluğu ortaya çıkıyor.

Bunlar çok yaşanmıyor, artık bizim mekanik müteahhitlerimiz de gelişti ama bir bakıyorsunuz piyasaya yeni bir müteahhit çıkıveriyor. Bir iki işten sonra o da düzeliyor belki ama çekilen sıkıntılar kalıyor. Ürünün bakımı zorlaşıyor çünkü işletmeye aldıktan sonra ürüne bizler bakıyoruz.

Ücretsiz uygulama danışmanı dediniz ama görüşme yaptığım bazı firmalar, çalıştıkları firmaların bu danışmanı göndermediğini söylediler. Bu hizmetiniz nasıl bir hizmet?

İsmet Gencer: Bizim sattığımız ürünlerde -rakiplerimizin de böyle olduğunu zannediyorum- kesinlikle işletmeye almayı da teklife dâhil ederiz. İşletmeye almayı dâhil verdiğimiz ve daha sonra da bu ürüne bakacağımız için montaj gözetimini de yapıyoruz. Mekanik yüklenici ya da son kullanıcı, kim olursa olsun, bunu monte ederken zamanın doğru dürüst planlanması aşamasında bizden bir montaj gözetimi de alabilir. İdeal uygulamacılar zaten bunu bizden çok daha iyi biliyorlar ama bizden bu konuda bir talep olduğu takdirde kesinlikle o talebi yerine getiriyoruz.

Bina yatırımcıya teslim edildikten sonra hiç kimse yüklenici yada tasarımcıyı görmüyor. Sistemle ilgili sorunlar da üzerimize kalıyor.Onun için ideal mekanik yüklenicilerle çalıştığımız zaman iyi bir sonuç elde edeceğimiz için biz de seviniyoruz.

Eklemek istediğiniz başka bir şey var mı?

İsmet Gencer: Enerji verimliliğini veya iyi ürünü daha önce yatırımcının tasarım aşamasında belirlemesi lazım. Çünkü tasarımcı yatırımcının istekleri doğrultusunda bir bina tasarlıyor. Mevcut durumları gözetmek zorunda yani. İlk belirleyici yatırımcı ama yatırımcıları da yönlendirecek olan ilk olarak projeci sonra da danışmanlarıdır.

Tümünü Temizle
Karşılaştır