Hata oluştu. Lütfen tekrar deneyiniz.
X
Sepet
Sepetinizde ürün bulunmamaktadır.
EN TR
TR
EN
Kombi Kazan Isı Pompası Güneş Kolektörü Brülör Radyatör Isı Gideri Paylaşım Sistemi Yardımcı Ürünler
Bireysel Soğutma Merkezi Soğutma
Dalgıç Pompa Santrifüj Pompa Dalgıç Pompa Motorları Hidrofor Sirkülasyon Pompa
Bina Yönetim Sistemleri Enerji Verimliliği Danışmanlık Hizmetleri Isı Paylaşım Hizmetleri Satış Sonrası Hizmetleri
Yetkili Satıcılar Yetkili Servisler Tüketici Destek E-Ticaret Destek
Genel Bakış Faaliyetler Referanslar İnsan Kaynakları Yatırımcı İlişkileri Medya Kişisel Verilerin Korunması
ANASAYFA
Isıtma
Soğutma
Su Basınçlandırma
Mühendislik Hizmetleri
Destek
Kurumsal
İletişim

ALARKO CARRIER NAKİT YÖNETİYOR

Krizden Şirket Öyküleri

Ekonomik kriz, uzak bir tartışma olmaktan çıkarak şirketlerin gündemine girdi. Kuşkusuz her şirket, konjonktürün getirdiklerinden farklı ölçüde etkilenecek. Doğru stratejiyi uygulayanlar kazanacak. 2001 krizinden büyüyerek çıkanların öyküleri ve yine bu şirketlerin önümüzdeki dönem için planları bu açıdan ilham verici olabilir...

Her Kriz Konusu Açıldığında Şirket Yöneticilerinin İlk Tepkisi

“Biz krizlere alışığız oluyor”. Gerçekten de her üç-dört yılda bir kriz yaşayan, kendisi yaşamasa bile dünya krizlerinden etkilenen Türk iş dünyası, genelde serinkanlı bir duruş sergiliyor. Peki beklenen büyük kriz karşısında ne yapacaklar? Bu sorunun yanıtım 2001 krizinden başarıyla, büyüyerek çıkan bazı şirketlerin yöneticilerinden aldık. O tarihte ne yapmışlardı? Ondan çok farklı olan bu krizde nasıl bir yol izleyecekler?[...]

Alarko Carrier Nakit Yönetiyor

Alarko Carrier’ın genel müdürlüğünü 10 yıldır sürdüren Önder Şahin, “Bizim öyle müthiş bir hikayemiz yok. Bünyesi sağlam olan gribe yakalanmaz. Biz de öyleyiz” diyerek 2001 krizini başarıyla atlatmış olmalarının o kadar da ilginç bir yanı olmadığını mütevazı bir biçimde söylüyor.

Ancak bünyelerinin sağlam olmasının en önemli sebebi nakit dengesini korumak, “2001’den bu yana dövizin giderek aşağıya indiği bir dönemde insanlar dövizle borçlanarak müthiş kârlar elde etti. Biz bunu da yapmadık” diyen Şahin, TL ve dövizi hep dengede tuttuklarını ısrarla vurguluyor.

Kriz başladığında mali yapıları oldukça sağlam olduğu için herhangi bir sıkıntıya düşmediklerini söyleyen Şahin, faaliyetleri, reklamları durdurmadıklarını, işçi çıkarmadıklarını belirtiyor. Hatta 1999’da başladıkları 12 milyon dolarlık Gebze üretim tesislerini kriz yılında faaliyete soktular. Satışları 73 trilyon TL’den 104 trilyona yükselmiş, kârları da 7 trilyondan 10 trilyona çıkmıştı. Şahin, “Ama dolar bazında gelirlerimiz düşmüştü” dese de merkezi klimalarda payları artmıştı. Sıkıntılı zamanlarda insanların güvenecek liman aradığını, değeri fazla olan “terzi usulü” olarak tanımlanabilecek merkezi klima müşterilerinin kendilerini tercih ettiğini dile getiren Şahin, bu ürün grubundaki pazar paylarının yüzde 20’den 25’e yükseldiğini belirtiyor.

Sektör temsilcilerinin pazar değerlendirmelerinde yüzde 20 oranında küçülme yaşandığına dair demeçler verdiği 2001 krizinde Alarko Carrier’ın ilk refleksi alacaklarına eğilmek oldu. Yeni sipariş almak yerine, alacakların ödeme riski değerlendirildi, riski fazla olan siparişler kabul edilmedi. Önder Şahin, şirketin kurucularından merhum Üzeyir Garih’in bir sözünü burada dillendirmeden edemiyor: “Ben çok batan şirket gördüm. Ama kârsızlıktan değil... Nakit yönetimini yapamadığı için battı.” Şahin, 2001’de satışların yüzde 5’i yurtdışına olmasına karşın mali yapıları sayesinde sıkıntı yaşamadıklarını belirtiyor.

Şimdi işler nasıl gidiyor? Şahin, ısıtma-soğutma sektörünün kendine has dinamikleri olduğuna dikkat çekerek “Örneğin elektriğe yapılan zamlar ağustos ve eylül aylarında klima satışlarının bıçak gibi kesilmesine neden oldu” diyor. Ancak gelecek kriz konusunda tedbirler de alınmış. Normalde beş haftalık yapılan nakit dengesi düzenlemesi 13 haftaya uzatılmış. Yani alacakların riskli olup olmadığı incelenmiş. Şu anda bir risk görünmüyor.

Şahin, “Krizin bizi etkileyecek birkaç boyutu var. Uluslararası kredilerdeki sorun mikro düzeye inerse tahsilatta sıkıntı olur. Şu anda 45 milyon dolar ihracat yapıyoruz. Bu bizi zor duruma düşürebilir. Euro/dolar paritesi de bir risk alanı olur. İhracatımızın büyük bölümü euro. Ama ham maddelerimiz dolarla. Burada büyük dalgalanmalar olursa strateji değiştirebiliriz. Bütün sır bunu dengelemekte” diye konuşurken yıl sonu için hedefledikleri büyümeyi yakalayamayacaklarını belirtiyor. En az yüzde 10 büyüme beklerken şimdi yüzde 5’in biraz üstüne çıkabilecekler. Geçen yılki 217 milyon dolarlık cironun bu yıl 235 milyon dolar yerine 220 milyona çıkması bekleniyor.[...]

Yasemin Balaban

Tümünü Temizle
Karşılaştır