Hata oluştu. Lütfen tekrar deneyiniz.
X
Sepet
Sepetinizde ürün bulunmamaktadır.
EN TR
TR
EN
Kombi Kazan Isı Pompası Güneş Kolektörü Brülör Radyatör Isı Gideri Paylaşım Sistemi Yardımcı Ürünler
Bireysel Soğutma Merkezi Soğutma
Dalgıç Pompa Santrifüj Pompa Dalgıç Pompa Motorları Hidrofor Sirkülasyon Pompası
Bina Yönetim Sistemleri Enerji Verimliliği Danışmanlık Hizmetleri Isı Paylaşım Hizmetleri Satış Sonrası Hizmetleri
Yetkili Satıcılar Yetkili Servisler Tüketici Destek E-Ticaret Destek
Genel Bakış Faaliyetler Referanslar İnsan Kaynakları Yatırımcı İlişkileri Medya Kişisel Verilerin Korunması
ANASAYFA
Isıtma
Soğutma
Su Basınçlandırma
Mühendislik Hizmetleri
Destek
Kurumsal
İletişim

ALARKO CARRIER GENEL MÜDÜRÜ ÖNDER ŞAHİN, SKY TÜRK’TE

UT: Yayınımıza hoşgeldiniz Önder Bey.

ÖŞ: Hoşbulduk, teşekkür ederim.

UT: Sıcak hava bu hafta daha çok hissettirdi kendini. Sıcak havanın klima satışlarına etkisini öğrenmek istiyorum. Sektördeki genel durum nedir, havaların ısınmasıyla beraber klima satışlarında artış ne oranda?

ÖŞ: Tabi ki talebin belli bir döneme yığıldığı zamanlar olur sıcaklar hissedilince. Ama aslında klima -hep söylüyorum- 12 ay satılan birşey. Çünkü bunların büyük bir kısmı kurumsal müşterilere gider. Bunlar hafif ticari dediğimiz dükkanlar, alışveriş yerleri, bankalar, şubeler, dolayısıyla bunlar yazın geleceğini hep bilirler planlamalarını yapar, baştan alırlar. Yazın sıkışan talep olarak gelen genelde kendi evine klima alan ve 2 gece uykusuz kalıp 3. gün dayanamayıp gelendir. Talep de belli bir döneme sıkıştığı için ve herkes de sıcakları hissettiği için o dönemde klima satışlarının arttığı düşünülür. Evet bir miktar hafif bir kıpırtı olur ama dediğim gibi klima 12 ay satılan bir ürün aslında.

UT: Ticari tarafı sektörün ne kadarını oluşturuyor?

ÖŞ: Az önce siz klima ve kombi dediniz. Aslında iklimlendirme dediğimiz şey iç mekanda insanın ihtiyaç duyacağı iyi havayı yaratmak. Bu eğer kışınsa ısıtarak yaratmak, eğer yazınsa serinleterek ve nemi kontrol ederek rahatlatmak. İkisi beraber bu sektörün toplam büyüklüğüne baktığınız zaman aşağı yukarı iki milyar dolar civarındadır. Ama bunun ısıtma tarafı daha büyüktür, bir onda bir milyar dolardır. Şimdi yaz olduğu için klimadan konuşacağız. Klima kendi içinde iki temel gruba ayrılır. Birinci kısmı, ticari merkezi sistem klimalardır. Mesela bu stüdyoda bir klima görmüyoruz baktığımız zaman ama içersinin klimatize olduğunu görüyoruz.

UT: Neyse ki var klimamız.

ÖŞ: Evet. Bir de klima deyince insanların gözünün önünde canlanan, duvara takılan split klimalar var. Bu iki grup da aşağı yukarı aynı. Biri 500 milyon dolar, diğeri 400 milyon dolar civarında olmak üzere toplam 900 milyon dolar. Bu bireysel klimaların satışına hafif bir kıpırdama, farkındalık, ihtiyaç hissetme olarak yansır. Bu, sıcakların bastığı zamanlarda olur. Dolayısıyla da bizim de üye olduğumuz dernekler, yaz gelmeden basın toplantıları yaparak yazın geleceğini, talebin son ana bırakılmamasını belirtiyor. Uyarmamıza rağmen hep böyle bir sıkışıklıklar oluyor.

UT: Genelde ne kadarlık bir artış oluyor yaz döneminde? Yani bu plansız hane halkının sayısı nedir?

ÖŞ: Toplam satışlar içinde %10’u geçmez. En çok % 15’dir. Bu genellikle bir aya sıkışan taleplerde olur. Onun dışında insanlar sistematik ve programlı olarak alırlar.

UT: Peki fiyatlarda bir değişiklik oluyor mu? Yani talep arttığı için yazın fiyatların biraz daha yüksek olduğu söylenebilir mi?

ÖŞ: Hayır, öyle birşey söz konusu değil. Fiyat o kadar enteresan ki, yani bugün en ucuz klimayı bir yerden 600 liraya da ayarlayabilirsiniz. Fakat aynı büyüklükteki bir klima 4.5 milyon lira da olabilir. Dolayısıyla bu fiyat o kadar geniş bir yelpazade ki, herhangi bir nedenle bir indirim yapmayı gerektirecek bir durum olmaz zaten. 100 küsürden fazla firma var burada çalışan. Bir rekabet söz konusu bu yüzden herkes fiyatlarını bütün bunları dikkate alarak tuttuğu için öyle yaz geldi talep arttı, fiyat indirelim gibi birşey pek olduğunu sanmıyorum.

UT: Pek olmuyor diyorsunuz.

ÖŞ: Olduğunu sanmıyorum.

UT: En azından kurumsal firmalarda olduğunu düşünmüyorsunuz.

ÖŞ: Evet olmuyor.

UT: Geçen haftalarda açıklanan bir şey vardı. Buzdolaplarında A sınıfı dışındaki buzdolaplarına getirilen yasak, enerji tüketimine ilişkin bir yasak. Burda klima sektöründe yani iklimlendirmede de benzer bir uygulama var mı acaba?

ÖŞ: Evet var. Esasında bütün bu anlatılanlar siz buzdolabından hatırladınız A sınıfı, A sınıfı olmayanlar satılamayacak falan filan diye. Bir kere bu A sınıfı nedir ve nelere uygulanır ve neden gelmiştir. Şimdi binalarda enerji performansı diye birşey var. Daha doğrusu hükümetimizin yıllardır üzerinde çalıştığı bir strateji belgesi var, “Enerji Strateji Belgesi”. Biliyorsunuz ki ülkemiz büyük çapta enerjiyi ithal ediyor veya enerji hammaddesi olan fosil yakıtları ithal ediyor. Ülkemizde üretilen bu enerjinin önemli bir bölümü de konutlarda kullanılıyor. O zaman demek ki konutlarda yapılacak bir tasarruf Türkiye’nin toplam enerjisi için büyük tasarruf olacak. O yüzden de bütün yüksek enerji verimliliği sınıfları belirlendi. Bu iklimlendirme cihazları, buzdolaplarına benzer prensipte çalışır. Klimayla her ikisi de elektrik enerjisini soğutma enerjisine dönüştüren cihazlar ve bunlar ikisi de yüksek verimli cihazlardır. 1 kW elektrik enerjisini 3,20’nin üstünde soğutma enerjisine döndüren cihazlara A sınıfı deniyor. Bunun üstünde olan cihazlar B sınıfı, C sınıf, F’ye kadar gidiyor. A sınıfı olmayan yani yüksek verimli olmayan buzdolapları ve klimalar da -klimalarda henüz herhangi bir yasak gelmemekle beraber bu belli bir süreç içersinde gelecek- önümüzdeki yıldan itibaren veya yıllardan itibaren satılamayacak.

UT: Şu anda toplamda A sınıfı olmayan kaç klima vardır. O rakamlar var mıdır elinizde?

ÖŞ: Geçen bizim dernek birşey yaptı. 1980’lerden beri, yani yaklaşık 20 yıldır Türkiye’de bu klimalar satılıyor ve son 10 yılda 7 milyon taneden fazla klima satıldığı söyleniyor. Şimdi bütün teknolojik gelişmelere paralel olarak burda kullanılan eski klimaların içinde bulunan soğutucu akışkan, enerji verimliliği vs. bunların büyük bölümü A sınıfı değildi. A sınıfı zaten son 3-4 senedir ortaya çıktı ama bir süre içinde bütün bunlar eskiyecek ve değiştirme pazarıyla beraber hepsi A sınıfı hatta A plus denen yani 3,20 limitinin çok üstünde olan cihazlar olacak ve bu cihazlar da tercih edilecek. Çünkü bu şu demek: siz belli bir serinleme sağlamak için odanızda çok daha az elektrik faturası ödüyorsunuz. Bu cihazlar alınırken sadece 1 defa parası verilen cihazlar değil. Her ay ve sürekli kullandığınız zaman bir fatura ödüyorsunuz. O yüzden yüksek verimli cihazlar alırken belki biraz daha pahalı olur ama kullandığınız yıllar boyunca bunu hayli hayli geri öderler.

UT: Peki bu cihazların değişimi yani A sınıfına geçişte sektöre rakamsal etkileri ne olacak? Beklentileriniz var mı?

ÖŞ: Rakamsal büyük bir beklenti yok. Yani herkes birden bire kaldırıp eskileri...

UT: Sonuçta kullanım devam edecek zaten eskiyene kadar.

ÖŞ: Tabi kullanım devam edecek eskiyene kadar. Ama bütün bunların da bir ekonomik ömrü var. Yani 15 sene önce aldığınız cihazı bugün artık teknolojik olarak geri kaldığını göreceksiniz. Klimaların sağladığı 4 tane özellik var. Bir tanesi havanın sıcaklığını düşürmek, ikincisi nemini kontrol etmek, üçüncüsü hava hareketi sağlamak ve sonuncusu da havayı bir filtre etmek. Fakat bütün bunları yaparken bir elektrik sarfiyatı var, ses var. Bir süre sonra bakacaksınız ki sizin klimanız komşununkine göre çok daha fazla elektrik harcıyor. Sonunda eskisini kaldırıp ben de bu yeni teknolojiyi alayım diyeceksiniz. Bu böyle bir süreçtir ve geçecek.

UT: Doğru, dolayısıyla enerji verimliliği klimalar da bir 15 yıl içerisinde belki tüm beyaz eşyalarla...

ÖŞ: 15 yıla kalmaz. Zaten bu son 5 yılda hızla başladı. Şu anda 4 yılda ve bu yıl aşağı yukarı A sınıfı %20’nin üzerine çıktı. A sınıfı inverter klimalarda da.

UT: Söylediklerinizden anladığım evlerdeki kullanımı 15 yıla kadar bitecek yoksa o kadar da sürmez mi diyorsunuz?

ÖŞ: O kadar da sürmez evet.

UT: İklimlendirme sektöründe kış döneminde kombi satışlarından bahsedecek olursak... -gerçi kış dönemini bu kadar geride bırakmışken biraz zamansız bir konu ama-

ÖŞ: Ama kışta gelecek onu da düşünmek lazım

UT: Gelecek değil mi?

ÖŞ: Evet

UT: Sektör genelinde kombi satışları geçen yıl içerisinde nasıldı? Kısmen biraz daha zor bir yıla girdik. Çünkü ekonomik yavaşlama söz konusu. Ilımlı iniş mi deriz, beklediğimizden farklı düşüş mü var deriz artık nasıl isimlendirirsek. Ama önceki yıllara oranla ciddi bir düşüş var ekonomik büyüme oranlarında. Onun için sizin alanınıza yansıması nasıl oldu?

ÖŞ: Isıtma tarafı da klima tarafı da 2011’de çok iyi sene geçirdiler. Çünkü 2008’e kadar ekonomi gayet iyiydi. Hem kombi satışları hem klima satışları büyük rakamlara ulaşmıştı. Klima milyona dayanmıştı, kombide 7-800 bindi. Fakat 2009’daki ekonomik sıkıntıyla beraber yaklaşık %30-40 daralma oldu her iki tarafta da. Sonra 2010’da bu bir parça toparlanır gibi oldu. 2011’de baz etkisiyle sıçradı. Klima 2007’deki milyonu yakaladı, kombi 2008’i de geçerek milyona geldi. 2011 çok başarılı idi. 2012 yavaş başladı. Önce yoğun bir kış oldu. Bu kış nedeniyle ticaret, nakliye vs. biraz durdu. Sektör Mart-Nisan’dan sonra Mayıs’a doğru kendine geldi. Dolayısıyla Isıtma sektörü, bu yıl yani yarı yılın geri kalan 2. yarısı da 2011’i yakalayamayabilir. Ama yine de iyi bir sene geçireceğini tahmin ediyoruz.

UT: Alarko açısından baktığımızda rakamlar nasıl?

ÖŞ: Alarko da sektörden çok uzak değil. Yani biz 2008’de 200 milyon dolarlık bir şirkettik ki 10. Joint Venture yılımızdı bizim. 2009’da herkesle beraber biz de düştük. Sonra 2011’de 200 milyon doları tekrar yakaladık. Bu yıl 200 milyon doların üstüne çıkacağımızı tahmin ediyoruz. İkinci 6 ayın, bütün bu küçülmelere rağmen daha iyi olacağını tahmin ediyoruz.

UT: İkinci 6 ayın iyi olacağı derken nasıl bir tahminden bahsediyoruz burada?

ÖŞ: Şimdi şöyle 2011’de otobüs çok hızlı gidiyordu. Çok iyi yerlere geldi, belli bir sürate ulaşmıştı. Az önce söylediğiniz gibi büyüme % 8’di. Büyüme birden bire % 4’e inince bizim otobüste bir fren yaptı, sarsıntı oldu, satışlar azaldı. Şimdi herkes kendini yeniden bu yeni yıl şartlarına adapte etti. Daha iyi bir hızla gideceğimizi düşünüyorum.

UT: Dolayısıyla ikinci yarıdan daha iyi bir beklentiniz var sektör içinde. Alarko Carrier zaten başarıyla yürütülen bir marka. Önder Bey yayınımıza katıldığınız için çok teşekkür ediyoruz. Çok sağolun bilgilerinizi paylaştığınız için.

ÖŞ: Biz teşekkür ederiz.

Tümünü Temizle
Karşılaştır